Uudet sähköiset työkalut helpottavat kilpailuttamista
Vuoden 2021 aikana otettiin käyttöön kaksi täysin uutta järjestelmää hankintojen tekemistä helpottamaan. Autojen kilpailuttamis- ja tilausjärjestelmä otettiin käyttöön heti alkuvuodesta ja sen käyttö on jo hyvässä vauhdissa. Minikisa-apuri dynaamisten hankintajärjestelmien alla tehtäviä kilpailutuksia varten valmistui kesällä Pienhankintapalvelun rinnalle ja sen käyttöönotto tapahtuu vaiheittain syksyn ja talven aikana.
Koska Minikisa-apuri on tarkoitettu erityisesti asiakkaille, joille täysimittaisen kilpailutusjärjestelmän käyttöönotto ja käyttö ovat liian raskaita toimia kilpailutusten määrään tai kokoon nähden, pyrittiin palvelusta rakentamaan satunnaiselle kilpailuttajalle mahdollisimman helppokäyttöinen. Minikisa-apuri auttaa löytämään oikeat mallipohjat kilpailuttamiseen, ohjaa julkaisemaan tarjouspyynnön oikeille toimittajille, tarjoaa välineet sopivimman tarjouksen valintaan sekä lähettää automatisoituja hankintapäätöksiä ja poissulkupäätöksiä oikeille vastaanottajille.
Autojen tarjousprosessi etenee sujuvasti
Myös autojen kilpailuttamisprosessi on tehty mahdollisimman helpoksi niin asiakkaalle kuin toimittajalle. Asiakas tekee kilpailutuksen pääosin valmista tarjouspyyntölomaketta hyödyntäen haluamiaan vaatimuksia klikkailemalla ja varusteita valitsemalla. Tarjousten tarkastamisen jälkeen voittava tarjous valikoituu ja hankintapäätökset ja poissulkupäätökset muodostuvat automaattisesti asiakkaan valintoihin perustuen.
Tilaaminen tapahtuu voittaneen tarjouksen tietojen perusteella muutamalla napinpainalluksella. Tarjoajille järjestelmä suodattaa mahdollisimman hyvin tarjouspyyntöä vastaavat automallit valittavaksi tarjoukselle ja tarjouksen tekemiseen tarvittavien lisätietojen hakemisen mahdollisimman helpoksi muun muassa tuomalla tarjolle valitun automallin lisävarusteet ja lähtöhinnat.
Kaikkia Hanselin sähköisen hankinnan järjestelmiä kehitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveita kuunnellen.