Integraatiostrategian toteutus edennyt hyvin

Olemme toimineet reilun kahden vuoden ajan koko julkishallinnon hankintayksikkönä ja integraatiostrategian vision mukaisesti yhdistämme Suomen julkista hankintavoimaa. Tavoitteenamme on tarjota erinomainen palvelukokemus asiakkaillemme – panostamme erityisesti digitaaliseen asiakas- ja toimittajakokemukseen. Palveluvalikoimamme on kattava ja vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä. Toimimme myös itse esimerkillisesti, noudatamme korkeaa eettisyyttä ja vaatimustenmukaisuutta. Haluamme olla julkisen hankinnan arvostetuin osaaja ja halutuin työpaikka.

”Palveluvalikoimamme on kattava ja vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä.”

Kahden ensimmäisen vuoden aikana teimme valtavan määrän puitesopimuksia ja dynaamisia hankintajärjestelmiä koko asiakaskunnalle. Nyt luvut alkavat puhua puolestaan ja sopimusten käyttö kasvaa erityisesti uudessa asiakaskunnassa. Vuonna 2021 sopimusten käyttö ylitti ensimmäisen kerran miljardin euron rajan päätyen 1 052 miljoonaan euroon (edellinen vuosi 916 M€). Vuonna 2021 yhteishankintasopimusten käyttö näytti seuraavalta:

Sopimusten käyttö vuonna 2021: valtion organisaatiot 67,6 %, kuntien organisaatiot 20,4 %, korkeakoulut 9,2 %, muut organisaatiot 1,4 %, asiakkaille kohdistamaton 0,9 % ja seurakunnat 0,5 %.

Yksi seuraamistamme tunnusluvuista on puitejärjestelyihin liittymisten määrä, jota aloimme seurata tarkasti 1.9.2019 jälkeen. Tuolloin oikeuskäytäntö muuttui siten, että etukäteisliittymisestä tuli puitejärjestelyjen kohdalla pakollista. Tämän ajankohdan jälkeen liittymisiä on kertynyt jo 3,5 miljardin euron arvosta. Nämä luvut tosin jakaantuvat useille vuosille, pisimmillään puitejärjestelyt ovat voimassa aina vuoteen 2029 saakka. Dynaamisten hankintajärjestelmien osalta etukäteisliittyminen ei ole välttämätöntä, vaan niihin voi tulla mukaan milloin tahansa järjestelyn voimassaolon aikana.